2008年3月8日星期六


九龍城寨,係喺香港九龍城區入面一座圍城,喺1993年已經拆咗。九龍城寨原名九龍寨城,亦有人叫九龍城砦,因為舊時九龍城寨嘅城池只係用石頭起出嚟,所以以前啲人鐘意叫呢度做城砦,即九龍城砦。喺香港歷史上,呢個地方曾經係一個引起好多政治爭論嘅敏感地方,又曾經係一個出名「三不管」嘅神秘地帶。1987年港府宣佈清拆城寨,引起社會關注,最後落實分三期進行清拆,而家九龍城寨已經變咗做一個公園,叫做九龍寨城公園

歷史
九龍城寨原名叫九龍寨城,後來由於香港政府喺劃分區域時,將九龍寨城周圍嘅地方都全部叫咗做「九龍城」,後來為咗唔想混淆,於是就將九龍寨城改為九龍城寨,等佢可以同「九龍城」分返開

名稱由來
九龍城寨歷史最早可以追溯到中國宋朝,原本係防衞海盜嘅據點,為咗防止海盜,喺1810年就起咗座九龍寨炮台。而喺經歷過鴉片戰爭之後,九龍城寨嘅戰略地位就變得更加重要。於是去到清初康熙年間,為咗方便防守同官衙做嘢,就開始起城池,而九龍城寨就因為咁喺1846年起咗出嚟

九龍砦城 城寨來由
到咗1898年英國希望租借深圳河以南同離島所有島嶼,於是要求簽署《中英展拓香港界址專條》將九龍半島香港島一樣變成英國殖民地,但中國方面堅持唔畀九龍寨城列入租地範圍,結果就令九龍城寨變成中國喺香港宣示主權呢個獨特地位。城寨變成清朝官員做嘢嘅地方,即係有啲似領事館咁。
不過由於城寨地方細,所以駐喺城寨衙門入面嘅清朝官員幾乎都係啲唔話得事嘅細官,官細之餘重無軍隊,得幾個捕快,於是喺1899年,英國曾經想將城寨收返為九龍半島一部份,於是派咗啲英軍入去,入面啲官立即嚇到走夾唔抖
但係喺1890年7月17號,李鴻章路經香港,同當時嘅港督卜力見面,提醒返九龍城寨仲係中國領土,唔好亂嚟,自此之後港英政府就無再搵人入城寨搞搞震

殖民地時期
由於港英政府唔可以搞,結果當時城寨一直保留住由清朝辛亥革命後嘅狀態,令九龍城寨成為當時好多外國人走去「感受舊中國」嘅旅遊

獨特地位
龍津義學係喺九龍城寨入面最古老同最出名嘅建築,佢同九龍城寨同一時期完成,即係喺清道光廿七年(1847年)起好。佢起得好似以前啲「貢院」咁,喺門前面有條走廊仔,兩邊有大條石柱,門下面有石刻,刻住由當時新安縣知事王銘鼎寫嘅「龍津義學」四個字,門口兩邊重有門聯,寫住:「其猶龍乎,卜他年鯉化蛟騰,盡洗蠻煙蛋雨﹔ 是知津也!愿從此源尋流溯,平分蘇海韓潮。」而義學大樓入面分三個部份,叫做「三進」,分別係:前面叫「前進左壁」、中間係空地,後面叫「後進講堂」
呢間義學,喺當時仲做埋鄉公所,所有九龍司嘅事務,都係喺呢度傾,而喺民國之後仲畀一啲九龍城嘅人改建成小學,叫做「九龍城公立高初兩等義學」,據講仲係香港第一間學校。
1940年由於城牆倒塌,香港政府於是以衛生理由清拆城寨房屋,當時只有「廣蔭院」同「龍津義學」無拆到,到咗七十年代,開始有地產商喺城寨發展,龍津義學因為咁而改建成「義學大樓」

龍津義學
龍津石橋其實即是舊底九龍城碼頭,當清政府割讓九龍畀英國時,除左保留九龍城寨,亦保留左一座碼頭畀九龍城寨居民出入使用,到1930年因為要填海起啟德機場,個碼頭就拆到無淨。由於碼頭起喺龍津路,個碼頭又用石做,而且起到好似條橋咁,所以啲人就將個碼頭叫做「龍津石橋」。
1867年1871年期間香港曾經開放賭博,公開招標畀人開賭場,不過到咗1972年又再禁賭,於是好多做開賭場嘅人就將啲賭場搬晒入九龍城寨,由於有個碼頭,於是九龍城寨嘅賭場就成日都有好多外國人入去,而且重係當時遠近知名嘅旅遊景點。

龍津石橋
九龍城寨入面嘅天后廟喺係天后廟街,當然天后廟街因為天后廟而命名,大約就喺老人街南面桂盛樓附近。天后廟其實係三十年代先起,不過入面供奉嘅天后神像,就比九龍城寨重要古老。初初起九龍城寨時,其實有座關帝廟,因為關帝廟係清朝法定建築,所以一定要起,用嚟畀啲武官拜。不過係三十年代初,關帝廟因為日久失修而倒塌,令九龍城寨入面無晒廟宇,但啱啱出面沙浦村因為政府要填海發展而要清拆,就係咁原本喺沙浦村嘅天后廟就搬咗入去九龍城寨。
不過後期城寨越住越多人,天后廟由於四周圍都畀大廈圍住,而住喺大廈嘅人又鐘意掟垃圾出街,結果搞到間天后廟周圍都係垃圾,後來喺天后廟頂起咗個網,垃圾問題先解決。

天后廟
九龍城寨雖然只係得六英畝半面積,但係就有成二三十條街,可算係世界上同面積最多街巷嘅細城。城寨主要街道分南北同東西兩邊行嘅大街大路,係呢兩條大街大路再分好多支線出嚟。

街道

南至北大路
龍津路 (Lung Chung Road) 分別有六條街:龍津後街、龍津一巷、龍津二巷、龍津三巷、龍津尾巷、龍津橫巷。喺廣東省有好多城市都有龍津路,所有龍津路都有一個特點,就係佢一定對住城門口嘅津樑,因為龍津意思係「聚龍通津」,即係指城門同城門津樑。以前喺九龍城寨真係有一個津樑,重係由風水佬睇過度過定,搵最正個龍氣位而定出嚟。龍津路亦係九龍城寨入面,最古老嘅街道。

九龍砦城 龍津路

龍津道

東頭村道

東至西大路
龍城路 (Lung Shing Road)係同九龍城寨界外嘅東正道平行嘅一條路,佢北面路口就係喺正東頭村道南邊嘅行人道度,而南面入口係好隱蔽,因為佢啱啱係龍津道同龍津路之間,又夾住益華樓同東南樓,喺正個三叉口,如果係城寨出面望入去,龍城路就啱啱畀龍津路同龍津道隔住,城寨嘅人就將呢條路叫做龍城路,作為九龍城寨嘅代表,龍城就即係九龍城寨簡稱

龍城路

老人街

西城路

九龍城寨史話 ISBN 9620406826

沒有留言: