2007年11月10日星期六


Template:Otheruses-s
文明一般係指有人居住,有一定嘅經濟文化嘅地區。它嘅含義有時與文化相同(但嚮考古學和人類學裏,文明和文化有截然不同嘅含義)。文明經常與城市有很密切嘅聯繫。文明一詞本身就有"城市化"和"城市嘅形成"嘅含義。
英文中嘅文明(Civilization)一詞源於拉丁文 "Civis",意思係城市居民,其本質含義為人民和睦嘅生活於城市和社會集團中嘅能力。引申後意為一種先進嘅社會和文化發展狀態,以及到達這一狀態嘅過程,其涉及嘅領域廣泛,包括民族意識、技術水準、禮儀規範、宗教思想、風俗習慣以及科學知識嘅發展等等。

最早嘅文明
西元前3500年到西元前1000年這段時期,就叫做古代文明時期。
古代文明基本都係喺河流同流域發源,唔同嘅時期往往畀唔同嘅文明佔據,以地域環境大致分為:

兩河文明:發源于亞洲底格裏斯河(Tigris)與幼發拉底河(Euphrates)河流域,又稱美索不達米亞(Mesopotamia)文明。兩河文明也係有史可考嘅最古老嘅文明,其文明形成期可以追溯到西元前4000年,正式形成於約西元前3500年。當時生活嚮兩河流域嘅係蘇美爾人,建立了蘇美爾文明。之後陸續有閃米特人、赫梯人、亞述人、波斯人、馬其頓人、羅馬人、阿拉伯人和突厥人相繼入侵。兩河流域繼蘇美爾人之後最偉大嘅文明就係由閃米特人漢穆拉比建立嘅巴比倫
尼羅河文明:發源於非洲尼羅河(Nile)流域,又稱古埃及文明,其歷史也可追溯到西元前4000年。西元前3100年左右,上埃及國王美尼斯統一上下埃及,開始了史稱嘅埃及王朝時期,也就代表了古埃及文明嘅正式開始。
印度河文明:發源于亞洲印度河恒河(Ganges)流域。文明嘅開始可追溯到西元前3000年,最終形成於西元前2500年左右。
愛琴文明:發源於希臘愛琴海地區,形成於西元前2000年左右。米諾斯文明發源於歐洲地中海嘅克里特島(Crete),又稱克裏特文明,後被麥錫尼文明所取代。
商文明:發源于亞洲黃河流域商文明形成於西元前1600年左右。更早(但缺乏考古證據)嘅夏文明據推測形成於西元前2000年左右。
奧爾梅克文明:發源于中美洲,形成於西元前1200年左右。 文明 古典時期嘅文明
科學界普遍認為這些只係傳說中嘅文明,但依然有很多相信者。

姆大陸文明
亞特蘭蒂斯大陸文明 失落嘅文明
文明係怎樣出現嘅?這對於哲學家人類學家都係很吸引人嘅課題,因此也就有了很多嘅理論來闡述各自嘅觀點。大部分嘅觀點比較一致嘅看法係中央集權嘅出現係文明存嚮嘅起點。因而研究中央集權嘅出現成為了一個焦點。但係所有嘅理論都還不能解釋所有文明嘅起源,它只能適用于部分嘅文明。
卡爾•威特福格爾使這一理論嘅最有力嘅支持者。這種理論認為新石器時代嘅農民認識到洪澇災害雖然會毀壞莊稼,但係也能提供更加肥沃嘅土壤。因此開始修建水壩。然後用來灌溉農田。隨著規模嘅不斷擴大,便開始出現了專門負責管理灌溉系統嘅人。通過這種灌溉系統嘅集中管理,逐漸發展出最初嘅統治階層,文明由此產生。但係反對意見認為,當時一些興盛嘅城市,其灌溉規模很小;如果由國家管理灌溉,考古發掘嘅資料應該會更多,而實際情況相反。而且文獻中記載,當時嘅灌溉系統係有神廟管理,而不係政府機構。也有觀點說,灌溉工程係文明發展嘅結果,而不係起因。
有種理論認為貿易嚮文明嘅發展中起著決定作用。嚮生態多樣化嘅地區,要獲得稀少嘅資源,就需要貿易機構來組織貿易,這樣就需要某種中央集權嘅形式。但係這種理論對於某些文明係正確嘅,對於另外一些文明卻不正確。
這係羅伯特•卡內羅提出嘅一種理論。認為由於地理環境嘅影響,例如山脈、海洋對人類嘅阻隔,才產生了文明。由於人口增長而沒有擴張嘅餘地,從而開始爭奪稀少嘅資源。這樣就導致嚮內部出現了階級,其中由統治者控制稀少嘅資源。對於外部就有了擴張嘅需要,這些都需要有一個中央集權嘅政府來嚴密組織。
這種理論認為宗教信仰對於文明嘅形成起著至關重要嘅作用。

文明所帶來嘅問題

中國
印度
巴比倫
埃及

沒有留言: